تغییر شیوه برخورد در تعامل با دیگران به معنای تغییر رویکرد، رفتار و نحوه برخورد و ارتباط با آنها است. این تغییر میتواند تأثیر قابل توجهی بر روابط انسانی داشته باشد و بهبود و تحول در این روابط را به همراه داشته باشد.
وقتی ما شیوه برخورد خود را تغییر میدهیم، در واقع سازوکار تعاملی که با افراد دیگر برقرار میکنیم را نیز تغییر میدهیم. این تغییر میتواند به صورت مثبت یا منفی باشد و بستگی به نحوه انجام آن دارد.
به عنوان مثال، اگر ما به شیوه تهاجمی و خشونتآمیزی به دیگران نزدیکیم، احتمالاً در پاسخ آنها نیز با تهاجم و خشونت روبرو خواهیم شد. اما اگر ما شیوه برخورد خود را به شکل مهربانی و ملایمت تغییر دهیم، احتمالاً افراد نیز با مهربانی و ملایمت به ما واکنش نشان خواهند داد.
علاوه بر این، شیوه برخورد ما میتواند تأثیری عمیق بر روحیه و روحیه دیگران داشته باشد. اگر ما به عنوان شخصی درایتمند عمل کنیم و دانش و درک خود را به اشتراک بگذاریم، ممکن است این عمل باعث بیدار شدن ذخایر درایتی در مخاطبانمان شود و آنها را به تغییر واکنش و پیدا کردن راهحلهای بهتر تشویق کند.
بنابراین، تغییر شیوه برخورد ما میتواند یک آینه برای تحول روابط باشد. با تغییر رویکرد و رفتار خود، میتوانیم آنچه را که در دیگران میبینیم و تجربه میکنیم، نیز تغییر دهیم و روابط سالمتر، مهربانتر و موثرتری را ایجاد کنیم.
همچنین بخوانید...
اثر علاقه بر یادگیری
دکتر هوتر، معتقد است که بچههای کوچک به این علت میتوانند زبانهای چندگانه و خیلی چیزهای دیگر را به راحتی یاد بگیرند، که بلدند چطور هیجانزده باشند. یک جورهایی بچهها با هر چیزی که میبینند هیجان زده میشوند!
02 ارديبهشت 1403
پنج ویژگی شخصیتی بزرگ
پنج ویژگی شخصیتی بزرگ (The Big Five Personality Traits) مجموعهای از ویژگیهای رایج در شخصیت انسانها هستند که در روانشناسی شخصیت مورد بررسی قرار میگیرند. این ویژگیها عبارتاند از: همواری (Openness) | وظیفهشناسی (Conscientiousness) | برونگرایی (Extraversion) | سازشپذیری (Agreeableness) | عصبانیت (Neuroticism)
02 ارديبهشت 1403
تئوری روانشناسی تکاملی | ساپولسکی
تئوری روانشناسی تکاملی رابرت ساپولسکی مدعی است که پشت هر عمل انسانی توضیحی زیستی قرار دارد. این تئوری بر ایده تمرکز بر تمام سطوح ممکن برای درک رفتار انسان تأکید دارد - از آنچه که در مغز در لحظه قبل از رخداد یک عمل اتفاق میافتد تا زمانی که انسانها و میمونها آخرین سرآمدگی مشترک را به اشتراک گذاشتند. در این تئوری، تلاش میشود تا با بررسی عمیق و کامل رفتار انسان، توضیحات زیستی و فیزیولوژیکی برای این رفتارها ارائه شود. این تئوری میآموزد که برای درک واقعی رفتار انسان، باید به عوامل متعددی از جمله نورونها، هورمونها، ژنتیک و تکامل نگاه کنیم.
16 اسفند 1402
هرم نیازهای مازلو
هرم نیازهای مازلو یک نظریه روانشناسی است که استدلال میکند نیازهای انسان پنج مرحله دارد و رفتار ما را تعیین میکند. آبراهام مزلو نظریه خود را در سال 1943 پس از مطالعه افرادی مانند آلبرت اینشتین یا النور روزولت ارائه کرد.
16 اسفند 1402
نظریه رشد روانی جنسی فروید
نظریه رشد روانیجنسی فروید بیان میکند که در طول رشد خود از پنج مرحله مهم عبور میکنیم که با محرک جنسی ما موسوم به غریزه جنسی تعریف میشوند. فروید معتقد بود که کودکان تحتتأثیر «نهاد» قرار میگیرد و خواستار رضایت آنی هستند. «فراخود» در حدود هفتسالگی به تدریج رشد میکند و بهتبع آن دوست داریم که به شهروند اخلاقمند خوب تبدیل شویم و رضایت دیگران را جلب کنیم. «خود» در دوران نوجوانی شکل میگیرد تا بین این دو نیرو تعادل برقرار کند. با توجه به رضایت مطلوب از تمرکز غریزه جنسی، سه مؤلفه ذهنی ما ممکن است که تحت کنترل باشند یا از تعادل خارج شوند که به اعتیادها، اختلالات عصبی و انحرافات جنسی منجر میشود.
16 اسفند 1402
دیدگاه خود را بنویسید