اگر مانند بسیاری از افراد، گاهی احساس میکنید که زندگی خود را در شخص سوم پردازش میکنید، گویی خود را در یک فیلم تماشا میکنید، تنها نیستید. تطبیق هویتهای مختلفی که برای پیمایش بخشهای مختلف زندگی خود، مانند کار، خانواده، دوستان و حتی رسانههای اجتماعی، فرض میکنیم، میتواند چالشبرانگیز باشد. این یک جنبه طبیعی تجربه انسانی است، زیرا ما باید نقشهای متفاوتی را برای افراد بیشمار، چه به عنوان مادر، پسر، همکار، مربی، مراقب و غیره، ایفا کنیم. با این حال، در دنیایی که مرزها بین زندگی شخصی و حرفهای ما - و اکنون زندگی فیزیکی و دیجیتالی ما - به طور فزایندهای محو میشوند، احساس "هویت اصیل" چالش جدی را مطرح میکند.
اگر مشتاق هستید که احساس کنید و به عنوان یک فرد اصیلتر رفتار کنید، تنها نیستید. این نیاز زمانی قویتر میشود که سلبریتیهای پولی محصولات را به ما وعده میدهند که ظاهراً میتوانند ما را به "خود واقعی" خود نزدیکتر کنند، اما به طور مداوم این کار را انجام نمیدهند. رشد شخصی زمانی غیرممکنتر به نظر میرسد که همه کارهای ما به طور دائم برای مشاهده جهان به صورت آنلاین مستند میشود، با هر اشتباهی تشدید میشود. و اگر مانند بسیاری از افراد، احساس فلج شده میکنید که ممکن است گرفتار نشدن بهترین پا به جلو - یا حتی بدتر، مستند کردن دیجیتال زندگی خود به گونهای که "هویت واقعی شما" را ثبت نکند، تنها نیستید.
چرا احساس اصیل بودن دشوار است - و چرا حتی مهم است؟
هر روز، عدم قطعیت همراه با سردرگمی به عمق وجود ما نفوذ میکند، زیرا دنیایی که در آن زندگی میکنیم چند وجهیتر و تکه تکه شده است.1 جایی که قبلاً میتوانستیم به طور جمعی به ساختارهای پایدار و واحد مانند خانواده، دین، مدرسه و جامعه محلی خود برای اطلاع رسانی اعتماد کنیم، امروز این سیستمها با اطلاعات نادرست آلوده شدهاند که نه تنها درک ما، بلکه اعتماد ما به آنها را نیز میشکند. با متصلتر شدن زندگی ما، شناسایی یک مکان خاص برای بنیانگذاری هویت ما غیرممکن است.
این خطوط مبهم جستجوی خود واقعی ما را دشوارتر میکند. اما صرف نظر از اینکه این احساس چقدر نامحسوس باشد، همچنان برای خودمان ضروری است که تلاش کنیم این کار را انجام دهیم. احساس ناهمسانی ثابت شده است که باعث میشود ما نیز احساس نارضایتی و اضطراب فزایندهای کنیم. از سوی دیگر، پذیرش خود واقعی ما نشان داده شده است که رفاه کلی ما را بهبود میبخشد و مزایای سایر نشانگرهای روانسنجی مانند ذهنیت رشد و خودتوانمندی را دارد.2
البته، برای اینکه واقعاً اصیل باشیم، باید به این سوال پاسخ دهیم: "خود واقعی" ما حتی چیست؟ تعریف دقیق اصالت میتواند دشوار باشد، زیرا شخصیتها از نظر تکینگی فاصله دارند و چندین چیز میتواند برای یک فرد در حال تکامل صادق باشد. به عنوان مثال، ممکن است برای یک انساندوست حرفهای گاهی با افکار نفرتانگیز نسبت به همنوعان خود دست و پنجه نرم کند یا در شرایط خطرناک (مثلاً استراحت شبانه ضعیف) واکنش ناعادلانهای نشان دهد. تناقض فرضی دیگر یک درونگرای سوگند خورده است که به دنبال همراهی است یا برعکس، یک برونگرای صریح که گاهی فقط میخواهد تنها باشد. ارزش زندگی و عملکرد اصیلتر این است که ما بیشتر از ویژگیهای چند وجهی که ما را تشکیل میدهند آگاه میشویم و سپس میتوانیم آنها را در یک ساختار منسجم خود ادغام کنیم.3
به عنوان یک وضعیت روانشناختی، اصالت به عنوان احساسی که افراد هنگام سازگاری رفتار و تجربهشان با آنچه در هر لحظه "خود واقعی" خود میدانند، تعریف میشود.4 این یک رویکرد بیشتر ذهنی است تا یک ارزیابی عینی از اینکه واقعاً چه کسی است.5 اساساً، اصالت میتواند به عنوان درجهای که فرد به شخصیت، روح یا شخصیت خود وفادار است، علیرغم فشارهای خارجی درک شود. آن را به عنوان یک نیروی قدرتمند تصور کنید که هویت فردی ما را در حالی که از طریق جهان حرکت میکنیم حفظ میکند.
زندگی اصیل برای خوشبختی و رضایت شخصی بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که افراد اصیل تمایل دارند احساس بهتری از رفاه داشته باشند، ذهنیت رشد را نشان دهند و احساس توانمندی در زندگی خود داشته باشند. این به نوبه خود، انعطافپذیری، خلاقیت و روابط عمیقتر با دیگران را تقویت میکند. در مقابل، عدم اصالت میتواند منجر به احساس قطع ارتباط، نارضایتی و حتی چالشهای سلامت روان شود.4
زندگی شخصی و حرفهای متغیر ما هر کدام از عناصر مختلف هویت ما استفاده میکنند. به ویژه، خود دیجیتالی ما، که برای جذب تأیید با مطابقت با آنچه ما درک میکنیم ایدههای آنلاین هستند، اغلب با عناصر ظریفتر هویت ما در تضاد است.6 این ناسازگاری باعث میشود ما احساس ناهمسانی کنیم، زیرا برای آشتی دادن جنبههای مختلف خود مفهوم تلاش میکنیم. غلبه بر این ناسازگاری مستلزم یافتن تعادل بین ادغام این نقشها است که احساس واقعی و واقعی به ارزشهای اصلی ما داشته باشد.
چه اقداماتی میتوانیم برای احساس اصیلتر انجام دهیم؟
اصالت در نهایت یک احساس است - و یک احساس فوقالعاده خوب.5 با این حال، قبل از پریدن به استراتژیهای مبتنی بر شواهد برای احساس اصیل، مهم است که به یاد داشته باشید که احساس ناهمسانی، مانند یک قلابی، بخشی از رشد ما است که به طور طبیعی در طول زندگی ما رخ میدهد.
شواهد نشان میدهد که پرورش اصالت عملکرد جمعی موارد زیر است:5
- افزایش خودآگاهی: خودآگاهی سنگ بنای اصالت است زیرا بر درک و پذیرش عناصر مختلفی که شخصیت ما را تشکیل میدهند - نقاط قوت، نقاط ضعف و تناقضات یکسان - استوار است. این اولین قدم برای ادغام تمام عناصری است که ما را تشکیل میدهند، در یک ساختار خود منحصر به فرد و منسجم.
- پردازش بدون تعصب: در حالی که خودآگاهی در مورد درک دنیای درونی است، پردازش بدون تعصب در مورد درک نحوه معنا دادن ما به دنیای بیرونی و تفسیر اطلاعات در مورد خودمان است. ماهرتر شدن در پردازش بدون تعصب منجر به افزایش خودهمدلی هنگام دریافت اطلاعات دشوار یا منفی در مورد خود میشود و در نهایت منجر به توانایی تحمل بهتر خودانتقادی میشود.
- در آغوش گرفتن خود: اصالت ایجاب میکند که استدلال برای اقدامات صرفاً از میل به پاداش یا صرفاً برای خوشحال کردن دیگران ناشی نشود، بلکه به گونهای باشد که به طور عمیقی با خودمان طنین انداز شود، حتی زمانی که این اقدامات از انتظارات اجتماعی، خانوادگی یا اجتماعی منحرف میشوند (در محدوده قانونی البته!).
- تا حد ممکن جهتگیریهای رابطه خود را باز کنید: پرورش روابط عمیقتر، صادقانهتر و در نهایت معنادار مشروط به باز بودن تا حد ممکن با افرادی است که در زندگی خود با آنها روابط مهمی داریم. این کار با اجازه دادن به این افراد برای دیدن ما واقعی، به ویژه آن بخشهایی از خود که معمولاً مورد بحث قرار نمیگیرند، انجام میشود که در نهایت منجر به درک بهتر خود و نزدیکان ما میشود، همراه با بهبود ظرفیت خودهمدلی و خودفهمی.
- در آغوش گرفتن رشد و تغییر: بخشی از احساس و در نهایت اصیلتر شدن گذر از دورههایی است که احساس ناهمسانی نمیکنیم. با این حال، این ناراحتی بخشی از این فرآیند است و باید در طول تکامل شخصی ما برای تبدیل شدن به خود اصیل خود در آغوش گرفته شود.
در روز به روز، اقدامات سادهای وجود دارد که میتوان به طور عمدی انجام داد که ما را در احساس، بودن و در نهایت توسعه به خود اصیلترین خود حمایت میکند، در حالی که همچنان از دنیای متصل به هم بهرهمند میشویم و در آن عمل میکنیم.
- مصرف رسانههای اجتماعی را محدود کنید: این به معنای حذف تمام رسانههای اجتماعی شما نیست، بلکه استفاده از پلتفرمهای کمتر یا صرف زمان کمتر روی آنها است. این کار شما را از منطقه قضاوت عمومی خارج میکند و فضایی را برای تمرکز عمدی و عمیق بر درک خود و علایق خود فراهم میکند. محدود کردن استفاده از رسانههای اجتماعی همچنین شما را مجبور میکند تا با روابط واقعی و مهم در زندگی خود درگیر شوید، که امکان تجربه شخصی رشد خود را فراهم میکند که تحت تأثیر الگوریتم نیست.7
- روشهای ذهنآگاهی را در آغوش بگیرید: روشهای مبتنی بر شواهد مانند مراقبه، یک راه اثبات شده برای بهبود خودآگاهی هستند، زیرا مهارتهای مرتبط با پردازش بدون تعصب و پذیرش خود را پرورش میدهند.8 چنین روشهایی ما را قادر میسازند تا خود را بهتر درک کنیم، از جمله نیازها، خواستهها، آرزوها و خلق و خوی خود.
- ژورنالنگاری انعکاسی و بیانگر: ژورنالنگاری انعکاسی فرصتهایی را برای پرورش خودآگاهی بهتر فراهم میکند، در حالی که روشهای ژورنالنگاری بیانگر، مانند روش پنبیکر، ما را با ابزارهایی برای سازماندهی رویدادهایی که در ذهن ما اتفاق میافتد مجهز میکنند. این روشهای ترکیبی ژورنالنگاری پردازش بدون تعصب را تسهیل میکنند، ما را قادر میسازند تا با همدلی بیشتری رویدادهای احساسی را درک کنیم.9
- تمرینهای درمان رفتاری شناختی: تمرینهای CBT به بازسازی الگوهای فکری کمک میکنند و ما را قادر میسازند تا رویدادها را به صورت عینی پردازش کنیم.10 آنها همچنین به ما کمک میکنند تا رفتارها و اقدامات فردی خود را بهتر درک کنیم، که ما را قادر میسازد فرصتهایی را برای عمل به روشهایی که بیشترین "اصالت" را با ما طنینانداز میکنند شناسایی کنیم.
- جستجوی بازخورد: به طور منظم درخواست بازخورد سازنده از افرادی که بیشترین اعتماد را به آنها داریم، به تقویت روابط قویتر و ارتباطیتر با نزدیکترین افراد به ما کمک میکند. علاوه بر این، این کار یک هدف دوگانه دارد: کالیبره کردن خودآگاهی و مکانیسمهای مرتبط با پردازش بدون تعصب، در محیطی که قرار است حمایتی باشد.3، 4
- تنظیم مرزهای شخصی: تنظیم مرزهای سالم و یادگیری گفتن نه از زمان و انرژی ما در برابر غلبه بر خواستههای دیگران محافظت میکند. این برای حفظ خود اصیل ما در حالی که روابط سالمتر و متقابلاً سودمند را پرورش میدهیم، بسیار مهم است.2
- کنجکاوی خود را کشف کنید: شرکت در فعالیتهایی که به ما علاقه دارند، واقعاً از آنها لذت میبریم و معنایی در آنها مییابیم، برای در آغوش گرفتن رشد و تغییر، همه در حالی که به خودمان وفادار میمانیم، بسیار مهم هستند.3 آنها سنگ بنایی هستند که از طریق آنها رشد میکنیم، خود را پیدا میکنیم و تطبیق میدهیم، در حالی که همچنین یک زمینهسازی برای اینکه اکنون چه کسی هستیم به طور اصیل و چه کسی به طور اصیل در طول زمان بودهایم، فراهم میکند.
طرح بزرگ
در میان سردرگمی و غیرقابل پیشبینی بودن دنیایی روز به روز پیچیدهتر، اصالت یک نیروی تثبیتکننده است که پایه روانشناختی و مبنایی برای واقعیتهای مشترک ارائه میدهد. با اصیلتر بودن خود، ما با کمک مستقیم به فرهنگی که فعالانه رویکردی وجدانیتر به زندگی را تقویت میکند، به نفع همه هستیم.
زندگی اصیل در دنیای امروز بسیار پاداشدهنده است، هرچند بدون چالش نیست؛ این شامل یک فرآیند فعالتر و مداومتر از همیشه برای پرورش خودآگاهی، خودارزیابی عینی، رفتار واقعی و روابط نزدیک است. در پیمایش زندگی شخصی، حرفهای و دیجیتالی ما که به طور فزایندهای در هم تنیدهاند، باید هدف خود را قرار دهیم تا به طور انطباقی اصیل و دائماً در حال تکامل باشیم، در حالی که به خود اصلی خود وفادار میمانیم. با این مراحل، پشتیبانی شده توسط علوم رفتاری، امیدوارانه همه ما میتوانیم کمی به انجام این کار نزدیکتر شویم.
منابع:
- Leppanen, S., Aunola, K., & Nurmi J. (2015) Authenticity, normativity and social media. Retrieved from: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/46514/1/leppanenetalfinaldraft.pdf
- Krelling, R., Meier, A., Reinecke, L. (2022) Feeling Authentic on Social Media: Subjective Authenticity Across Instagram Stories and Posts. Retrieved from: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/20563051221086235
- Kernis, M., & Goldman, B. (2006) A multicomponent conceptualization of authenticity: Theory and research. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/2007-19538-006
- Gino, F., & Kouchaki, M. (2020) Feeling authentic serves as a buffer against rejection. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0749597816305489
- Lenton, A., Bruder, M., Slabu, L., & Sedikides, C. (2012). Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6494.2012.00805.x
- Ismail, S., & Latif, R. (2013) Authenticity Issues of Social Media: Credibility, Quality and Reality. Retrieved from: https://ir.unikl.edu.my/jspui/bitstream/123456789/1504/1/Authenticity%20Issues%20of%20Social%20MediaCredibility%20Quality%20and%20Reality.pdf
- Pandey, N. (2023) Social comparison in the age of Social media. Retrieved from: https://www.psychologs.com/social-comparison-in-the-age-of-social-media/
- Zheng, S., Sun, S., Huang, C., & Zou, Z. (2020) Authenticity and subjective well-being: The mediating role of mindfulness. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0092656619301217
- Huberman, A. (2023) A Science-Supported Journaling Protocol to Improve Mental & Physical Health. Retrieved from: https://www.hubermanlab.com/episode/a-science-supported-journaling-protocol-to-improve-mental-physical-health
- The Decision Lab. (2021) Cognitive Behavioral Therapy. Retrieved from: https://thedecisionlab.com/reference-guide/psychology/cognitive-behavioral-therapy
دیدگاه خود را بنویسید